Chcemy chronić wszystkie komórki arkusz lub warunkowe blokowanie komórek (wybrane komórki). Jak się za to zabrać?
W Excelu mamy taką funkcjonalność możemy chronić komórki w arkuszu, na początek trzeba zrozumieć, że wszystkie komórki domyślnie są zablokowane w momencie, gdy chronimy arkusz lub cały skoroszyt. Najpierw musimy odblokować wszystkie komórki, następnie zablokować wybrane komórki i włączyć ochronę.
Do dzieła!
Na zakładce „Narzędzia główne” klikamy na polecenie Format:
Z rozwijanego menu na dole mamy dwa polecenia: „Chroń arkusz…” i „Zablokuj komórkę”
Drugie polecenie „Zablokuj komórkę” domyślnie jest włączone, tzn. wszystkie komórki są zablokowane. Ktoś powie przecież ja mogę w każdej komórce zmieniać dane, owszem ma rację. To polecenie działa dopiero, gdy włączymy polecenie
„Chroń arkusz...”.
Jeśli chcemy zablokować tylko wybrane komórki (warunkowe blokowanie) to wpierw należy wyłączyć domyślnie zablokowane wszystkie komórki naciskając kombinację CTRL+A (zaznaczymy wszystkie komórki w arkuszu), następnie wyłączamy (widać znikło obramowanie wokół ikony).
Kolejny krok to wybieramy komórki do zablokowania, w naszym przykładzie zablokujemy komórki od D8:D20. Chcemy zablokować, są tam wprowadzone formuły i nie chcemy aby była możliwość ich modyfikacji.
Zaznaczamy komórki D9:D20 z meny „Narzędzia główne” wybieramy polecenie „Format” i z listy klikamy na polecenie „Zablokuj komórkę”.
W kolejnym kroku znów z meny „Narzędzia główne” wybieramy polecenie „Format” i z listy klikamy na polecenie „Chroń arkusz„.
Pojawia się nam nowe okno, gdzie zatwierdzamy przyciskiem „OK„.
Możemy również w polu „Hasło do usunięcia ochrony arkusza:” wprowadzić hasło, które zabezpieczy nas przed wyłączeniem ochrony wybranych komórek.
Efekt końcowy: w przypadku próby modyfikacji zablokowanych komórek pojawia nam się komunikat:
Przykład poniżej:
excel, excel ochrona arkusza, excel ochrona komórek, jak odblokować komórki w excelu, warunkowe blokowanie komórek w excelu